تفاوت داکت اسپلیت اینورتردار و معمولی

تفاوت داکت اسپلیت اینورتردار و معمولی
5/5 - (5 امتیاز)

تفاوت داکت اسپلیت اینورتردار و معمولی ، دما به عنوان یک عامل مهم و  تاثیرگذار در کیفیت زندگی به شمار می رود. چرا که خلقیات، بازدهی و سطح انرژی ما تحت تاثیر دمای هوای محیط خواهد بود.

 

شما می توانید برای تعمیر کولر گازی ، تعمیر داکت اسپلیت ، تعمیر چیلر و سایر خدمات با کارشناسان ما در آراد سرماگستر با شماره ۰۹۱۲۶۲۶۸۳۵۹ تماس بگیرید تا نیروهای ما به محل شما اعزام شوند.

 

از جهتی خانه و محل کارمان، مکان‌هایی به شمار می روند که ما بیش از ۸۰ درصد روز را در آنجا طی می شوند. روش های مختلفی برای تنظیم دمای چنین محیط‌ هایی وجود دارد.

در این میان  به کولر و شوفاژ یا اسپلیت می توان اشاره نمود.  در این میان استفاده از داکت اسپلیت  یکی از راه‌ هایی که در سال‌ های اخیر به دلایل مختلفی از جمله راحتی استفاده و مقرون به صرفه بودن مورد استقبال قرار گرفته و رواج زیادی کسب کرده است.

داکت اسپلیت‌ ها در انواع مختلفی تولید می شوند. برای خرید  داکت اسپلیت لازم است تا شناخت خوبی در انواع مختلف آن‌ ها داشته باشید تا در نهایت تصمیم‌گیری راحت‌تر شود و انتخابی هوشمندانه داشته باشید. در ادامه به بررسی تفاوت داکت اسپلیت اینورتردار و معمولی می پردازیم.

داکت اسپیلت چیست؟

به طور ساده قبل توضیح تفاوت داکت اسپیلت اینورتردار و معمولی می توان گفت داکت اسپیلت ها همان کولر گازی می باشند که برای سیستم گرمایشی و سرمایشی در  پروژه های اداری،تجاری و مسکونی کاربرد دارند.

به علت راحتی در استفاده، تعمیر و نگهداری آن در دسته ی  سیستم های سرمایشی و گرمایشی پر مصرف قرار می گیرند. داکت اسپیلت ها اغلب شامل دو بخش کندانسور یا همان یونیت خارجی و یونیت داخلی و هوا ساز هستند.

داکت اسپلیت چیست

داکت اسپیلت اینورتر

تفاوت داکت اسپلیت اینورتردار و معمولی ، بیشتر کارشناسان از نام  داکت اسپیلت برای اسپیلت های کانالی استفاده می نمایند. در پروژه های ساختمانی از این وسیله به عنوان یکی از پر مصرف ترین سیستم های گرمایشی و سرمایشی می دانند.

همچنین یکی از سیستم های کم مصرف و تامین کننده هوای گرم در زمستان و هوای خنک در تابستان محسوب می شود.  این سیستم در سقف کاذب از طریق کانال های موجود برای ایجاد دمای مناسب و دلخواه تنظیم شده ترموستات می رساند.

داکت اسپیلت های نسل جدید مجهز به اینورتر هستند. داکت اسپیلت اینورتر دارای دو قسمت یونیت داخلی و یونیت خارجی بوده که توسط  دو لوله مسی به یکدیگر متصل می شوند. در داکت اسپیلت اینورتر در کویل های یونیت داخلی گرمای هوای محیط داخلی توسط گاز مبرد داخل کویل دریافت شده  و هوای خنک توسط  پنل داخلی یا همان فن درون کانال رفت هوا انتقال می یابد.

راه کارهای نگهداری و افزایش طول عمر داکت اسپیلت اینورتر

۱- ایجاد سایه بان برای یونیت خارجی

۲-تامین برق با کنترل های بجا و مناسب

۳-چک کردن و بررسی عملکرد دستگاه عایق لوله ها و برزنت ها

۴-شست و شوی سالیانه کندانسور و سرویس فصلی فیلترها و سرویس کولر گازی و سرویس داکت اسپیلت و سرویس چیلر

 

مزایا و معایب داکت اسپلیت

 

مزایا و معایب داکت اسپیلت اینورتردار

این وسیله همچون دیگر لوازم می توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند که برای این منظور می بایست با کمی مطالعه و کسب اطلاعات کافی موفق به خریدی مناسب و آگاهانه شوید. وجود کمپرسور اینورتر در این نوع دستگاه مهم ترین مزیت داکت اسپیلت اینورتر است.

جریان زیاد برق در این مدل ناگهانی به دستگاه وارد نخواهد شد و افت فشار الکتریکی در جریان برق ساختمان وجود نخواهد ندارد. همین موضوع باعث شده تا دستگاه طول عمر بیشتری را در کنار  عملکرد بهتر آن ها نیز داشته باشد.

داکت اسپیلت های نسل جدید به دلیل  استفاده از اینورتر می توان دمای مطلوب برای محیط را تعیین نمایید. در این مدل از یک ترموستات جهت کنترل دمای محیط استفاده شده است. وقتی  دمای محیط به اندازه دلخواه برسد ، دستگاه به کمک ترموستات موقتا خاموش خواهد شد و پس از آن داکت اسپیلت با تغییر دما مجددا شروع به فعالیت خواهد کرد.

تفاوت داکت اسپلیت اینورتردار و معمولی ، این کنترل دما توسط ترموستات، از مصرف بیهوده انرژی مانع خواهد شد و در مصرف انژی صرفه جویی می کند. همچنین باعث کاهش هزینه های مصرف انرژی هم می شود. از معایب این نوع دستگاه ها می توان به هزینه بیشتر نسبت به داکت اسپیلت معمولی اشاره نمود.

داکت اسپیلت معمولی چیست؟

داکت اسپیلت معمولی که داکت اسپیلت دور ثابت نیز معرفی می شود به عنوان پر مصرف ترین سیستم ها در ساختمان های اداری،تجاری و مسکونی محسوب می شود. در داکت اسپیلت های معمولی بعد از رسیدن کمپرسور به دمای اتاق به دمای تعریف شده به وسیله ترموستات اتاقی خاموش می شود. با گرم شدن مجدد هوای اتاق روشن می شود.

موتورها در این مدل از دستگاه ها به شکل ثابت عمل می کند و تا وقتی که فرد استفاده کننده نخواهد کم یا زیاد نخواهد شد و می بایست که حتما خاموش و روشن شود. همین موضوع باعث شده تا داکت اسپیلت معمولی پر مصرف تر باشد.

لازم به ذکر است که با خریداری داکت اسپیلت های معمولی می توانید سیستم سرمایشی و گرمایشی را همزمان در این نوع دستگاه ها داشته باشید.  نحوه عملکرد این نوع دستگاه ها در این دو حالت کاملا متفاوت و متغیر خواهد بود.

می توان زمان نصب اسپیلت معمولی با نصب آن به پکیج خانه در فصل زمستان به عنوان سیستم گرمایشی مورد استفاده قرار داد.

نحوه کار داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

نحوه کار داکت اسپلیت در حالت سرمایش

به طور کلی داکت اسپلیت شامل دو یونیت داخلی و خارجی بوده  که کمپرسور به عنوان بخش مهم آن  اجزای آن ، لوله مویی، کندانسور و اواپراتور می باشد. داکت اسپلیت اینورتر به جز نوع کمپرسور استفاده شده در آن، تفاوت دیگری با بقیه سیستم‌های داکت اسپلیت در ساختار ندارد.

در داکت اسپلیت اینورتر، به دلیل تفاوت در نوع کمپرسور، از گازی استفاده می‌شود که با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد و در واقع این نوع دستگاه‌ها، به اصطلاح دوستدار محیط زیست هستند.

وقتی داکت اسپلیت روی حالت سرمایشی تنظیم است گاز مبردی که داخل آن قرار گرفته به وسیله کویل سرد شده که همین موضوع باعث شده تا لوله های مسی اطراف کویل نیز سرد گردد و  لوله های مسی سرد باعث تولید باد سرد توسط سایر قطعات و در نتیجه خروج باد سرد از دریچه خواهند شد.

همچنین باد گرم داخل اتاق نیز توسط دریچه خروجی وارد کولر شده که در نهایت به وسیله مبرد سرد تبدیل به باد خنک شده و به چرخه بازبرگشت دارد.

هوای مکیده شده اتاق که توسط گاز مبردی  خنک شده است، خودش تبدیل به گاز گرم می شود بنابراین نیاز به یک خنک کننده دارد تا دوباره آن را تبدیل به گاز خنک کند که این عمل توسط کویل موجود در کندانسور صورت می گیرد.

هوای مکیده شده نیز زمانی که با کویل برخورد دارد به  گاز سرد شده و بخار آب موجود در آن به قطرات مایع تبدیل خواهد شد که با استفاده از تجهیزات داخلی داکت اسپلیت به فضای خارجی هدایت می گردد.

نحوه کار داکت اسپلیت در حالت گرمایش

تفاوت داکت اسپلیت اینورتردار و معمولی ، در حالت گرمایشی داکت اسپلیت همچون عملکردی که در حالت سرمایشی دارد عمل خواهد کرد، با این تفاوت که در اینجا گاز مبرد تبدیل به گرما شده و به این ترتیب کل سیستم برعکس عمل  خواهد کرد.

دیگ آب موجود که در موتور خانه که آب آن توسط انرژی گاز به نقطه جوش می رسد و به کویل آب گرمی که درون اواپراتور وجود دارد انتقال می یابد  و باعث گرم شدن لوله های مسی و در نهایت خروج باد گرم از دریچه  خواهد شد.

بنابراین این نحوه عملکرد نیز در تمام مراحل همچون مراحل دیگر بوده و تنها فرقی که در آن وجود دارد گرم شدن آب توسط انرژی گاز بوده که به صرفه جویی در مصرف برق کمک خواهد کرد.

مزایای داکت اسپلیت اینورتر

مهم‌ترین مزیت این نوع دستگاه‌ها این است که به دلیل استفاده از کمپرسور اینورتر در آن‌ها، جریان زیاد برق ناگهانی به دستگاه وارد نشده (افت فشار الکتریکی در جریان برق ساختمان وجود نخواهد داشت) و در نتیجه طول عمر و عملکرد آن‌ها بهتر خواهد بود. علاوه بر آن همانطور که اشاره شد، این نوع دستگاه‌ها مصرف برق بسیار کمتری دارند.

معایب داکت اسپلیت اینورتر

هزینه اولیه این نوع داکت اسپلیت نسبت به داکت اسپلیت‌های معمولی بیشتر است. استفاده از کمپرسور اینورتر با گاز R410 در این نوع دستگاه‌ها یکی از دلایل این اتفاق بوده که به دلیل ساختار خاص آن و متناسب بودنش با شرایط محیط زیست، هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت ولی  در بلند مدت، با توجه به اینکه برق مصرفی ساختمان شما کاهش می یابد در نهایت هزینه برق کمتری پرداخت می کنید و این نوع دستگاه‌ها صرفه اقتصادی خواهند داشت.

تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

برای بررسی تفاوت تعمیر کولر گازی و اسپلیت اینورتر (کم مصرف) و معمولی ابتدا لازم است تا شیوه عملکرد این دو کولر بررسی نمایید.در مقایسه تفاوت کولرگازی اینورتر و معمولی می بایست به این موضوع  توجه کرد که این دو کولر در سیکل مکانیکی و برودتی کاملا شبیه هم قرار دارند و تنها   در مدار الکتریکی با هم متفاوت عمل می کنند.

مدار الکتریکی :

یک ترموستات در مدار الکتریکی کولر گازی و اسپلیت معمولی استفاده شده که به شکل دیجیتال ( قطع و وصل) عمل می نماید.

دما هوای برگشتی از فضای مورد نظر توسط ترموستات سنجش شده و با رسیدن دما به حد تنظیم شده آن جریان برق کمپرسور را وصل و آن را روشن خواهد کرد. در کولر های گازی معمولی کمپرسور با حداکثر توان خود روشن و تا رسیدن به دما هوای محیط مطلوب به کار خود ادامه خواهد داد.

انرژی مصرفی در زمان راه اندازی

انرژی مصرفی در زمان راه اندازی :

زمان راه اندازی و شروع به کار کمپرسور کولر گازی و اسپلیت( و کلیه الکتروموتورها) می بایست  به اینرسی حرکتی غلبه نمود.

این کار مستلزم صرف نیروی بیش از نیروی لازم در زمان کارکرد الکتروموتور می باشد. همین موضوع باعث افزایش انرژی مصرفی در زمان راه اندازی و استارت کمپرسور ها می باشد. این میزان افزایش انرژی به صورت لحظه ای گاهی به2 تا 3 برابر می رسد.

جریان مصرفی برق :

کولرگازی معمولی در هنگام راه اندازی و شروع به کار افزایش لحظه ای جریان مصرفی تا 2 برابر  خواهد بود. مثلا  یک کولرگازی که زمان کارکرد جریانی معادل 10 آمپر مصرف می کند در زمان  راه اندازی جریانی در حدود 20 آمپر به شکل لحظه از شبکه برق شهر می کشد.

حال با توجه به دیمانسیون برق بیشتر منازل که اغلب 25 آمپر است و نباید فراموش گردد  که این میزان تنها  جریان برق مورد نیاز کولرگازی در لحظه راه اندازی است در صورتی که  دستگاه یا وسیله برقی دیگری نیز در حال کار باشد جریان برق مصرفی بیش از حد مجاز بوده و با وجود کنتور های برق دیجیتال کاملا قابل ثبت است.

بیشترین انرژی الکتریکی را در این دستگاه برای مجموعه موتور الکتریکی و کمپرسور متصل به آن که مبرد (گاز فریون) بوده که در مدار به گردش در می آورد. در نوع معمولی تک دور ، موتور الکتریکی متصل به کمپرسور همواره با تمام توان (۱۰۰ درصدی) عمل می نماید و درست وقتی که دمای هوا به دمای ایده آل برسد، موتور الکتریکی توسط سیگنال ارسالی از سوی سنسور، خاموش خواهد شد و زمانی که پس از گذشت زمان (معمولا چند دقیقه) دمای هوای داخل ساختمان تغییر نمود، موتور مجددا با تمام توان شروع به فعالیت خواهد کرد.

اما در دستگاه داکت اسپلیت اینورتر ، موتور الکتریکی در ظرفیت های کمتر (مثلا ۲۰ ، ۴۰ ، ۶۰ یا ۸۰ درصد توان کل) و متناسب با نیاز فعالیت خواهد داشت که ضمن  کاهش مصرف انرژی، تعداد دفعات خاموش و روشن شدن های دستگاه داکت اسپلیت اینورتر نیز کاهش خواهد داشت.

کم صداتر و عمر کاری بیشتر

تفاوت داکت اسپلیت اینورتردار و معمولی ، در داکت اسپلیت اینورتر ، کمپرسور همچون نمونه های معمولی به تعداد دفعات زیاد خاموش و روشن نخواهد شد ،  بلکه در حالت کم باری ، دور موتور الکتریکی متصل به کمپرسور به حداقل کاهش خواهد داشت و این موضوع  باعث می شود که بسیار کم صدا عمل نماید و در کنار آن نیز  کاهش تعداد روشن و خاموش شدن باعث شده تا با افزایش عمر کاری نوع اینورتر نیز همراه شود.

سرمایش و گرمایش سریع تر

انواع داکت اسپلیت اینورتر سریع تر از نوع معمولی فضای داخل را سرد یا گرم می کند. به این دلیل که در شروع فرآیند خنک کاری یا گرمادهی ، اینورتر دور کمپرسور را نسبت به نوع معمولی که دور ثابتی دارد افزایش داده و وقتی که دمای هوای داخل به دمای دلخواه نزدیک تر شد ، کم کم و به طور پیوسته دور آن را کاهش می دهد.

قیمت

نوع دور متغیر نسبت به نوع دور ثابت به خاطر کاربرد تکنولوژی Inverter ، قیمت بیشتری دارد ;اما کاهش هزینه های مصرف برق در بلند مدت این قیمت اولیه بالاتر را جبران می کند . قیمت اولیه نوع اینورتر حدود ۳۰ درصد بیشتر از نوع معمولی آن خواهد بود.

نوسان دما و دور متغییر

کمپرسور با متراکم کردن گاز مبرد درون محفظه و بعد از خنک شدن از طریق لوله های مبرد به هواساز یا همان اواپراتور انتقال می یابد. درست وقتی که دمای اتاق گرم تر شود سیستم کمپرسور دوباره راه اندازی می شود و به طور مرتب همین سیکل در حال چرخش خواهد بود. به این معنا که داکت اسپلیت معمولی به صورت مداوم خاموش و روشن می گردد. ولی در مدل های اینورتر، سیستم اینورتر از خاموش و روشن شدن مکرر مانع می شود. لذا حدود 70 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

تفاوت در گاز مبرد

گاز مبرد R22 در مدل های دورثابت استفاده می شود و در مدل های اینورتر از گاز مبرد R410 مصرف می گردد. به علت مضرات گاز مبرد R22 استفاده از این گاز در کشورهای توسعه یافته در سال های اخیر منسوخ شده و در بیشتر سیستم های تهویه مطبوع همچون داکت اسپلیت از گاز مبرد R410 سازگار با محیط استفاده می شود.

داکت اسپلیت کرم مصرف

داکت اسپلیت کم مصرف

برچسب هایی با عنوان مصرف انرژی بر روی دستگاه داکت اسپلیت، نصب می گردد که خریداران با دیدن آن می توانند به خوبی متوجه شوند که سطح مصرف انرژی دستگاه داکت اسپلیت انتخابیشان در چه حدی می باشد.

از جمله کم مصرف ترین داکت اسپلیت ها به شرح زیر می باشد:

  • داکت اسپلیت گرین
  • داکت اسپلیت ایران رادیاتور
  • داکت اسپلیت ال جی
  • داکت اسپلیت سامسونگ
  • داکت اسپلیت میتسوبیشی

تعمیر داکت اسپیلت معمولی و اینورتردار در تهران

همانطور که دریافتید جهت بازدهی بیشتر و افزایش طول عمر داکت اسپیلت ، لازم است یک فرد ماهر و متخصص هر 6 ماه یکبار این دستگاه را سرویس کند.

ضمنا  در صورت مشاهده خرابی و یا نقص فنی در دستگاه، می بایست اقدام به تعمیر داکت اسپیلت نمود.

این مجموعه همواره در زمینه تعمیر و نصب انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی خدمات رسانی می نماید.

در صورت نیاز به متخصص برای تعمیر و یا سرویس سیستم داکت اسپیلت ، تعمیر چیلر ، سرویس اسپیلت ، تعمیر کولرگازی در تهران و تعمیر آب سردکن خود می توانید با کارشناسان ما در آراد سرما گستر تماس بگیرید.

2 نظر

  • سلام وقت بخیر
    ممنونم از اطلاعات خوبی که در اختیارمون قرار دادید… من کولرگازیم مشکل داره تکنسین هاتون چه تایمی خالی دارن؟

    • سلام وقتتون بخیر
      لطفا برای هماهنگی با شماره ۰۹۱۲۴۱۷۰۳۷۸ تماس بگیرید تا تکنسین های ما شما را راهنمایی کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.