علت خروج بخار از کولرگازی

علت خروج بخار از کولرگازی
Rate this post

با شروع فصل گرما بحث نیاز به کولر به اوج خود می ‌رسد . یکی از مشکلات رایج و عجیب در کولرهای گازی خروج بخار از آن است . ممکن است خروج بخار از کولر گازی کمی نگران ‌کننده باشد . در این مقاله علت خروج بخار از کولرگازی را بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید .

شما می توانید برای تعمیر کولرگازی خود با ما در آراد سرماگستر با شماره ۰۹۱۲۴۱۷۰۳۷۸ تماس بگیرید.

علت خروج بخار از کولر گازی

در این بخش از مقاله با چند علت خروج بخار از کولرگازی آشنا می شویم . این علت ها عبارتنداز :

ایجاد تراکم :

علت خروج بخار از کولرگازی به منظور حذف گرما و رطوبت از هوا ، طراحی شده اند . زمانی که  که هوای گرم از روی کویل اواپراتور سرد داخل دستگاه عبور می ‌کند ، رطوبت موجود در هوا ، روی سیم پیچ متراکم می ‌شود . چنانچه مشکلی در سیستم زهکشی همچون گرفتگی وجود داشته باشد ، رطوبت متراکم شده می ‌تواند در تماس با هوای گرم جمع شده و سبب ایجاد بخار ایجاد شود .

علت خروج بخار از کولرگازی

سطوح مبرد پایین :

مسئول خنک کردن هوای کولرگازی مبرد است . در صورتی که نشتی مبرد وجود داشته باشد یا اگر سیستم شارژ کمتری داشته باشد ، ممکن است سیم پیچ اواپراتور نتواند هوا را به صورت موثر خنک کند . این مورد می‌ تواند منجر به تراکم بیش از حد و تولید بخار گردد .

بیشتر بخوانید : چرا کولرگازی روی فن کار می کند؟

رطوبت بالا :

در نواحی با رطوبت بالا ، ممکن است کولرگازی به علت متراکم شدن رطوبت موجود در هوا ، بخار بیشتری تولید کند . در صورتی که دمای بیرون به طور قابل توجهی کمتر از دمای داخلی باشد ، سیم پیچ کندانسور در واحد خارجی می ‌تواند موجب تبدیل رطوبت به بخار شود .

مشکلات جریان هوا :

جریان هوا محدود می‌ تواند سبب تولید بخار گردد . چنانچه فیلتر های هوا کثیف باشد یا دچار گرفتگی شده باشند ، می ‌توانند موجب عدم گردش مناسب هوا شوند و در نتیجه منجر به تجمع رطوبت و تشکیل بخار شود .

بیشتر بخوانید : دلیل از کار افتادن گرمایش کولرگازی

چرخه یخ زدایی

چرخه یخ زدایی :

بعضی از کولرهای گازی ، اللخصوص پمپ ‌های حرارتی ، چرخه یخ زدایی را برای از بین بردن یخ زدگی یا تجمع یخ در واحد بیرونی در هوای سرد انجام می ‌دهند . این چرخه شامل برعکس کردن موقت جریان مبرد است که می‌ تواند با ذوب شدن یخ سیستم ، بخار تولید کند .

معمولا خروج بخار از کولر گازی چه زمانی اتفاق می ‌افتد ؟

بخار خروجی از کولر گازی در حالات زیر احتمال وقوع بیشتری دارد :

رطوبت بالا :

زمانی که سطوح رطوبت بالا باشد ، احتمال بیشتری دارد که این رطوبت سبب تولید بخار شود .

گرفتگی زهکشی :

چنانچه سیستم زهکشی مسدود شده باشد ، ممکن است رطوبت متراکم جمع شده و سبب تولید بخار شود .

سطوح مبرد پایین :

سطح پایین مبرد می ‌تواند فرآیند خنک سازی را با اختلال روبرو و سبب  تراکم بیش از حد و تولید بخار گردد .

علت خروج بخار از یونیت داخلی کولر گازی

دریافتیم که در اکثر مواقع ، بخار دادن کولر گازی از یونیت خارجی طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد ، مگر در شرایطی که این مشکل ادامه دار باشد .

در این بخش به سراغ علت بخار دادن کولر گازی از یونیت داخلی می رویم :

  1. اختلاف دمای زیاد میان پنل داخلی و هوای اتاق
  2. رطوبت بیش از اندازه موجود در هوای محیط و انتقال آن به کویل‌ های پنل کولر

در این شرایط هم نباید نگران بخار دادن کولر گازی شوید ، پیشنهاد ما این است که ترجیحا از دستگاه‌ های تولید کننده‌ ی رطوبت ، همچون بخور گرم و سرد در نزدیکی کولر گازی استفاده نکنید تا شاهد بخار دادن کولر گازی نباشید .

بیشتر بخوانید : علت کامل بسته نشدن دریچه کولرگازی

بخار دادن کولر گازی بیشتر در چه فصلی رخ می‌ دهد ؟

برخی از افراد اعتقاد دارند که علت بیرون آمدن بخار از کولر گازی بیشتر در فصل زمستان اتفاق می افتد که این تصوری کاملا اشتباه است . مشکل بخار دادن کولر گازی در هر فصلی می ‌تواند رخ دهد ،تفاوتی ندارد که در فصل تابستان و از حالت سرمایشی کولر گازی استفاده می‌ کنید یا در فصل زمستان و از حالت گرمایشی آن .

چگونه مانع از خروج بخار از کولر گازی شویم ؟

چگونه مانع از خروج بخار از کولر گازی شویم ؟

شما عزیزان با انجام راهکار های زیر می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید .

تعمیر و نگهداری منظم :

برای تعمیر و نگهداری منظم کولرگازی خود برنامه ریزی کنید . این مورد شامل بازرسی ‌های حرفه ای و نظافت و سرویس است . از یک تکنسین حرفه ای کمک بخواهید تا سیستم را از نظر هر گونه مشکلی بررسی کند ، کویل ‌ها و فیلتر ها را تمیز کرده و از تمیز بودن سیستم زهکشی مطمئن شود . تعمیر و نگهداری منظم به جلوگیری از گرفتگی ، نشت مبرد و سایر مشکلاتی که موجب تولید بخار می ‌شود ، کمک می ‌کند .

تعمیر یا تعویض فیلتر های هوا :

فیلتر هوای کثیف جریان هوا را محدود کرده و بر عملکرد کولر گازی تأثیر می‌ گذارد . مطابق با توصیه‌ های سازنده ، مرتبا فیلتر ها را تمیز یا تعویض کنید . این کار جریان هوای مناسب را فراهم می ‌کند و احتمال تراکم اضافی و تشکیل بخار را کاهش می ‌دهد .

کنترل کردن سطوح رطوبت :

در محیط داخلی خود مراقب سطوح رطوبت باشید . اگر در نواحی به خصوص مرطوب زندگی می‌ کنید ، استفاده از رطوبت‌ گیر به منظور کاهش رطوبت اضافی در هوا الزامی می باشد . می‌ توانید پتانسیل چگالش بیش از حد و متعاقب آن تولید بخار را با کنترل رطوبت ، به حداقل برسانید .

حفظ سطوح مناسب مبرد :

از اینکه سیستم تهویه مطبوع شما دارای شارژ مبرد صحیح است اطمینان حاصل کنید . چنانچه به نشتی مبرد یا سطوح ناکافی شک دارید ، با یک تکنسین تعمیر تماس بگیرید تا سیستم را ارزیابی کرده و در صورت لزوم دوباره آن را شارژ کند .

بیشتر بخوانید :‌ علت صر و صدای کولرگازی

محیط اطراف واحد بیرونی را پاک کنید

محیط اطراف واحد بیرونی را پاک کنید :

اطراف یونیت بیرونی را عاری از زباله ، پوشش گیاهی یا هر گونه مانع و تمیز نگه دارید . جریان هوا محدود می ‌تواند فرآیند خنک سازی را با اختلال روبرو کند و سبب افزایش تراکم گردد . جریان هوای کارآمد را با تمیز نگه داشتن محیط اطراف افزایش می‌ دهید و به جلوگیری از تولید بخار کمک می ‌کنید .

سخن پایانی

با توجه به بررسی ‌های انجام شده می ‌توان به این نتیجه رسید که که خروج بخار از کولر گازی کاملا طبیعی بوده و ممکن است هر از گاهی رخ دهد . اما چنانچه این اتفاق به صورت مستمر ادامه یابد ، احتمالا مشکلی کولرگازی شما را تهدید می‌ کند . برای رفع این مشکلات حتما با مرکز تعمیر آراد سرماگستر با شماره ۰۹۱۲۴۱۷۰۳۷۸ در تماس باشید .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.