چرا کولر گازی روی فن کار می کند ؟ + ذکر ۶ مورد آن

چرا کولر گازی روی فن کار می کند ؟ + ذکر ۶ مورد آن
Rate this post

از مشکلاتی که با آغاز فصل گرم سال با اره اندازی کولرهای گازی با آن روبرو می شویم کار کردن کولر گازی روی حالت فن می باشد . در این مقاله به این سوال که چرا كولرگازی روی فن كار مي كند؟ پاسخ می دهیم با ما همراه باشید .

شما اگر نیاز به تعمیر کولرگازی دارید با ما در آراد سرماگستر با شماره ۰۹۱۲۴۱۷۰۳۷۸ تماس بگیرید.

حالت فن کولر گازی چیست و عملکرد آن به چه صورت است ؟

کولرگازی از قطعات مختلفی تشکیل شده است که فن کولر گازی در میان قطعات مهم آن ، نقش بسیار مهمی ایفا می کند . عملکرد فن کولرگازی به این صورت است که : مکش هوای گرم اتاق به درون یونیت داخلی و همچنین دمیدن هوای خنک تولید شده به محیط ساختمان .

چرا کولر گازی روی فن کار می کند ؟

چنانچه پس از روشن کردن کولرگازی ، بلافاصله دستگاه روی حالت فن می رود یا برای مدت کوتاهی کار می کند و سپس خاموش می شود و روی حالت فن کار می کند ، نشانه خوبی نیست . دلایل اینکه چرا كولرگازی روی فن كار می كند عبارتنداز :

حالت فن کولر گازی چیست

1. تجمع آلودگی روی یونیت یا پنل کولرگازی

در صورتی که روی یونیت کولر گازی یا اواپراتور آلودگی و گرد و غبار زیادی نشسته باشد و با وجود رطوبت ، این آلودگی و گرد و غبار لایه ای را روی اواپراتور تشکیل دهند و در این مواقع کولرگازی برای تبادل هوا دچار مشکل می شود و در این حالت دستگاه زیر بار می ماند و روی حالت فن می رود .

از مهم ترین اقداماتی که برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد و بیشتر جنبه پیشگیری دارد این است که باید اواپراتور و پنل ها را به صورت مرتب و دوره ای تمیز کنید .

راهکار برطرف کردن این مشکل این است که باید درب پنل را باز و فیلتر آن را خارج کرده و به دقت اقدام به شستشوی کولر گازی کنید و دوباره آن را در محل خود نصب کنید .

بیشتر بخوانید : راه های افزایش طول عمر کولرگازی

2.یخ زدگی کندانسور

یکی از اصلی ترین قطعات کولرگازی کندانسور است که در روند خنک سازی دستگاه نقش مهمی ایفا می کند . اما برخی اوقات ممکن است به دلایلی از جمله نشتی مبرد ، خرابی ترموستات ، آلودگی فیلترها ، سرد شدن ناگهانی هوا و … کندانسور آسیب ببیند و نتواند به درستی کار خود را انجام دهد و یخ بزند .

تنها راه برطرف کردن این مشکل سرویس کردن های مرتب است که از یخ زدگی کندانسور جلوگیری می کند .

3.مسدود شدن سیستم کولرگازی

3.مسدود شدن سیستم کولرگازی

کولر گازی دارای لوله ‌هایی هست که جهت تخلیه رطوبت جذب شده در محیط ، آب را به خارج از آن منتقل می ‌کنند . در صورتی که این مسیر با انسداد روبرو شود ، آبی که باید به بیرون منتقل شود ، به داخل دستگاه برمی گردد و در نتیجه عملکرد کولرگازی مشکل پیدا می ‌کند و ممکن است در بعضی موارد سبب خاموشی دستگاه شود .

در صورت رخ دادن این مشکل ، باید تمام مسیر تخلیه آب در کولرگازی برای پیدا کردن منبع انسدادی بررسی گردد .

بیشتر بخوانید : علت سر و صدای کولرگازی

4.خرابی کمپرسور

یکی از قطعات اصلی و حیاتی در کولرهای گازی کمپرسور است . در صورتی که این قطعه با هرگونه مشکل مواجه شود ، می ‌تواند سبب کاهش کارایی دستگاه و نهایتا خاموشی آن شود . با خاموش شدن کمپرسور ، کولرگازی روی حالت فن می رود و هوای محیط را به گردش در می آورد . به علت اهمیت این قطعه ، نگهداری و تعمیر آن بسیار مهم است .

جهت جلوگیری از بروز مشکلات باید کولر گازی را به طور منظم تعمیر و نگهداری کرد تا از بروز خطرات جدی همچون خرابی کمپرسور جلوگیری شود .

5.بروز مشکل در سیستم برق دستگاه

چنانچه تنظیم سیستم برق کولرگازی شما انجام نشده باشد ، دستگاه نمی ‌تواند به درستی روشن شود و به کار خود ادامه دهد . این امر موجب می ‌شود که کولر گازی روی فن کار کند . ولی خازن استارتر با برق کم روشن می‌ شود و با مشکل کمبود برق روبرو می ‌شود . در نتیجه ، کولرگازی به صورت خودکار خاموش شده و فن آن به حالت استاندارد باز می ‌گردد .

همچنین لازم است تا سیستم برق ‌رسانی و کابل‌ های دستگاه را بررسی نموده و در صورت لزوم ، سیم ‌کشی کولر را تعویض نمایید .

بیشتر بخوانید : علت تاب برداشتن دیگ لباسشویی

 مسدود شدن اواپراتور یا گرفتگی سیکل تبرید

6. مسدود شدن اواپراتور یا گرفتگی سیکل تبرید

سیکل تبرید کولرگازی بر اساس تبخیر و میعان گاز مبرد است . چنانچه در مسیر عبور این گاز از لوله های مویین یا اواپراتور به مانعی برخورد کند و این لوله ها گرفته باشند ، سیکل تبرید به درستی انجام نمی شود .شما به تنهایی نمی توانید متوجه شوید که لوله های مویین دچار گرفتگی شده اند یا خیر .

جهت تشخیص این مشکل باید دما و فشار در هر نقطه از آن را بررسی کنید .

سخن پایانی

لازم به ذکر است که حالت فن کولر گازی در کوتاه مدت می‌ تواند از مصرف برق شما بکاهد . اما فعال شدن بدون علت آن ، نشانه ای از خراب شدن کولرگازی است . در این مقاله به مشکلاتی که باعث کار کردن کولرگازی روی فن می شود پرداختیم امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشند .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.