علت کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی چیست {ذکر ۵ دلیل آن}

علت کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی چیست {ذکر ۵ دلیل آن}
Rate this post

علت کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی گاهی ممکن است به دلیل خراب شدن ریموت کنترل یا گیر کردن یک جسم خارجی در میان دریچه ، باشد . اما گاهی اوقات برد اصلی یا اتصالات دستگاه دچار مشکل شده است که در این صورت باید برطرف کردن مشکل را به تکنسین بسپارید . در این مقاله علت بسته نشدن دریچه کولر گازی و راه های برطرف کردن مشکل را بررسی خواهیم کرد .

شما اگر نیاز به تعمیر کولر گازی خود دارید می توانید با ما در آراد سرماگستر با شماره ۰۹۱۲۴۱۷۰۳۷۸ تماس بگیرید.

دریچه کولر گازی چگونه کار می کند ؟

دریچه کولر گازی یکی از قطعات مهم در آن است . هنگامی که شما کولرگازی را روشن می کنید با باز شدن دریچه باد خنک و یا گرم از آن بیرون می آید . به طور کلی ، می توان گفت که دریچه کولر گازی ، مسیری است که هوای سرد و یا گرم را به بیرون هدایت می کند و به آن جهت می دهد . چنانچه نقص فنی و یا اختلالی در قطعات متصل به دریچه رخ دهد ، در عملکرد آن اختلال ایجاد شده و به درستی عمل نمی کند . ممکن است در بعضی از مواقع این دریچه با روشن شدن دستگاه باز نشود و یا با خاموش شدن به صورت کامل بسته نشود .

چنانچه دریچه کولر گازی به درستی کار کند ، می تواند هوا را در جهت های مختلفی هدایت کند . شما نیز می توانید با کنترل و یا در بعضی از مدل ها به صورت دستی ، دریچه های هوای کولر گازی را تنظیم کنید . معمولا اسپیلت ها دارای دو دریچه هوا هستند .

دریچه های افقی و دریچه های عمودی . دریچه های افقی در کولر گازی های دوو ، سامسونگ ، ال جی و بوش به موتور متصل بوده و فقط از طریق کنترل می توان این دریچه ها را تنظیم کرد . برای تنظیم دریچه های افقی معمولا دو حالت در نظر گرفته شده است ، حالت ثابت و چرخی . حالت ثابت ، هوا را در یک جهت خاص نگه می دارد و حالت چرخشی جریان هوا را در کل فضا پخش می کند .

در برخی از مدل های اسپیلت دریچه های عمودی به صورت دستی قابل تنظیم است و در برخی دیگر از مدل ها می توان به وسیله ریموت آن ها را تنظیم کرد . این نوع دریچه ها فقط بالا و پایین می روند و مانند دریچه های افقی دارای حالت چرخشی نیستند . البته شما می توانید با انتخاب حالت ثابت آن ها را در یک نقطه متمرکز کنید .

بیشتر بخوانید : علت سر و صدای کولرگازی

1.خرابی ریموت دستگاه

علت بسته نشدن دریچه کولر گازی

1.خرابی ریموت دستگاه

دریچه‌ ها پس از آنکه شما کولر گازی خود را خاموش می ‌کنید باید به صورت کامل بسته شوند . اگر پس از خاموش کردن دستگاه دریچه کولر باز یا نیمه ‌باز است ، در اولین اقدام ریموت دستگاه را بررسی کنید .

ممکن است علت بسته نشدن دریچه کولر گازی این باشد که ریموت کولر گازی خراب شده است . با خراب شدن ریموت ، دستورات لازم به صورت کامل به کولر گازی منتقل نمی‌ شود . پس دستگاه هم این اطلاعات ناقص را به ‌همان صورت اجرا می ‌کند .

برای برطرف کردن مشکل ریموت کولر گاری ، لازم است ابتدا طبق راهنمای کنترل کولر گازی ، دستگاه و ریموت آن را ریست کنید . در صورتی که با ریست کردن همچنان مشکل رفع نشده باشد ، لازم است سایر بخش‌های مرتبط بررسی گردند .

بیشتر بخوانید : علت مصرف زیاد برق کولرگازی

2.خرابی برد کولرگازی

در صورتی که خودتان نتوانستید مشکل بسته شدن دریچه ‌ها را برطرف کنید ، باید از تکنسین متخصص کمک بگیرید . در این مرحله برطرف کردن علت بسته نشدن دریچه کولر گازی کاری تخصصی است . خراب شدن برد کولر گازی ممکن است علت بسته نشدن دریچه کولر گازی باشد . چنانچه برد دستگاه خراب است ، باید آن را تعمیر یا تعویض نمایید .

این نکته مهم را هم فراموش نکنید علت بیشتر مشکلات کولر گازی خرابی مدار الکتریکی دستگاه است . اگر مشکلات برد فرمان را به‌ سرعت‌ برطرف نکنیم امکان دارد خرابی دستگاه به قسمت های دیگر هم منتقل شود .

پس برای جلوگیری از آسیب ‌های بیشتر و همچنین تحمیل هزینه ‌های سنگین تعمیر کولرگازی ، در صورت وجود مشکل لازم است آن را به‌ سرعت برطرف نماییم .

بیشتر بخوانید: دلایل یکسره کار کردن کولرگازی

قطع شدن سیم موتور دریچه کولر گازی

3. قطع شدن سیم موتور دریچه کولر گازی

از دیگر عواملی که می ‌تواند باعث بسته نشدن دریچه کولر گازی شود ، قطع‌ شدن سیم ‌های رابط است . موتور دمپر یا همان دریچه کولر گازی ، دریچه ‌ها را به سمت چپ و راست حرکت می ‌دهد . در صورتی که این موتور خراب شده باشد ، دریچه کولر گازی هم باز و بسته نمی ‌شود . در صورت اتصالی سیم‌ های دمپر یا سوختگی این موتور ، حتی اگر برد کولرگازی هم سالم باشد باز هم دریچه‌ ها بسته نمی‌ شوند .

4. شکستن پایه دریچه کولر گازی

از جمله علت کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی شکستگی پایه دریچه آن است . اگر در بررسی‌ های انجام گرفته متوجه این شکستگی شدید ، سریعا برای برطرف کردن این مشکل اقدام کنید .

در صورتی که شکستگی پایه دریچه کولر به ‌موقع تشخیص داده نشود ، امکان دارد در عملکرد موتور دمپر هم مشکلاتی ایجاد کند . از کار افتادن موتور دمپر قطعا هزینه‌ های زیادی را برای شما به وجود می آورد .

قرار گرفتن یک جسم خارجی بین دریچه ‌ها

5. قرار گرفتن یک جسم خارجی بین دریچه ‌ها

ممکن است بسته نشدن دریچه کولرگازی تنها به‌ دلیل گیر کردن یک جسم خارجی باشد . مطمئن شوید که جسمی در میان قطعات دریچه قرار نگرفته باشد . دریچه را به دقت بررسی کنید چرا که حتی موانع ریز و کوچک هم می ‌توانند موجل بسته نشدن کامل دریچه کولرگازی شوند .

سخن پایانی

علت کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی می تواند دلایلی زیادی داشته باشد که در این مقاله سعی کردیم به هر کدام از این دلایل بپردازیم . در صورت مواجه شدن با این مشکل و بررسی دستگاه چنانچه نتوانستید مشکل را برطرف کنید حتما با تکنسین تعمیر کولرگازی ما در آراد سرماگستر با شماره ۰۹۱۲۴۱۷۰۳۷۸ این زمینه تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.