دلایل یخ زدن و انجماد مواد غذایی در یخچال فریزر

دلایل یخ زدن و انجماد مواد غذایی در یخچال فریزر
5/5 - (4 امتیاز)

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده باشد که شاهد یخ زدن مواد غذایی در یخچال فریزر و ساید بای ساید باشید. این مشکل می تواند تمام مواد خوراکی شما را خراب کند و طعم و مزه آن ها را نیز تغییر دهد. برای بررسی علت یخ زدن داخل یخچال و برطرف کردن این مشکل در دستگاه ، ابتدا باید تنظیمات یخچال را چک و بررسی کنید. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با تکنسین های ما در آراد سرماگستر تماس بگیرید.

دلایل یخ زدن و انجماد مواد غذایی در یخچال فریزر

در واقع دمای مناسب و معمول برای یخچال باید بین ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد و یا بین ۳۴ تا ۴۰ درجه فارنهایت باشد. این دمای معمول یخچال با توجه به تغییرات دمایی فصول و شروع فصول سرد و گرم در سال تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال برای فصول گرما این دمای متوسط باید در حداکثر خود قرار گیرد و در فصول سرما و زمستان این دمای معمول در حداقل دمایی باید تنظیم گردد.

از این رو به صورت کلی برای تعیین دمای مناسب یخچال جهت جلوگیری از یخ زدن مواد غذایی و پیشگیری از مشکلات و ایرادات دستگاه، باید بیان کنیم که برای فصول گرما و تابستان، دمای معمول داخل یخچال باید بین ۳ تا ۴ درجه سانتیگراد تنظیم و معین شود.

علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال چیست

به همین ترتیب برای فصول سرما و زمستان نیز، دمای معمول داخل یخچال باید بین ۱ تا ۲ درجه سانتیگراد تنظیم شود. با این تغییر دمایی یخچال و تنظیم صحیح آن می‌توانید طول عمر دستگاه خود را افزایش داده و از بروز مشکلات و ایرادات شبیه این موارد جلوگیری نمایید.

گاهی اوقات به دلیل ایراد و معیوب بودن یکی از قطعات اصلی یخچال ، این مشکل و یخ زدن مواد غذایی در دستگاه رخ خواهد افتاد که حتما باید با تکنسین ماهر در این رابطه تماس بگیرید.

در این مطلب قصد داریم به بررسی علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک بپردازیم و روش های رفع و تعمیر ساید بای ساید را بیان کنیم.

تنظیمات یخچال را بررسی کنید:

قبل از انجام هرکاری تنظیمات دمایی یخچال را بررسی کنید. عقربه و نشانگر همیشه نمی تواند تنظیمات دما را به صورت صحیح و دقیق نشان دهد. حتی اگر درست تنظیم شده باشد ممکن است عوامل دیگری وجود داشته باشند که باعث انجماد غذای شما می شوند.

درصورتی که دمای یخچال بسیار پایین باشد قطعا لازم است که تغییراتی در آن ایجاد کنید اما باید توجه کنید که تغییرات بیش از حد نباشد.

خرابی ترموستات :

اگر دمای یخچال را به درستی تنظیم کرده باشید اما باز هم شاهد یخ زدن مواد غذایی در یخچال هستید علت آن می تواند مربوط به خرابی ترموستات یخچال باشد.

برای اطمینان از این قضیه می توان از یک آزمایش ساده کمک بگیرید. ابتدا دمای یخچال خود را بالا یا پایین کنید. سپس یک دماسنج را درون یک فنجان آب  گذاشته و فنجان را روی یکی از قفسه های یخچال قرار دهید.

درب یخچال را ببندید و پس از گذشت مدت زمان ۶ ساعت فنجان را بیرون بیاورید. اگر دمای نشان داده شده توسط دماسنج با تغییرات ایجاد شده در ترموستات یخچال مطابقت نداشته باشد، حدس شما درست است و ترموستات دچار مشکل شده است که باید توسط تعمیرکار بررسی شود.

چسبید مواد غذایی به دریچه یخچال :

در پشت یخچال دریچه ای وجود دارد که هوای سرد تولید شده را به درون کابین یخچال هدایت می کند. همواره از فاصله قرار گیری مواد غذایی نسبت به این دریچه اطمینان پیدا کنید. چون در صورت مجاورت مواد غذایی با این دریچه احتمال یخ زدگی آنها بالا است.

چسبیدن مواد غذایی باعث یخ زدن یخچال

مسدود شدن دریچه یخچال:

یخ زدن مواد غذایی به خصوص در مورد یخچال فریزر ها اتفاق می افتد. در این تجهیزات هوای سرد تولید شده توسط دریچه هایی خاص از فریزر وارد کابین یخچال شده و سپس از آن خارج می شود. دما و رطوبت نامتعارف درون یخچال باعث یخ زدگی دریچه خروجی یخچال و مسدود شدن آن شود. این به معنای تولید سرمای بیش از حد در یخچال و یخ زدن مواد غذایی است.

ترموستات معیوب :

علت یخ زدن مواد در یخچال ، در صورتی که شما دمای یخچال را بررسی و تنظیم کردید، ممکن است که با یک ترموستات معیوب برخورد کنید. برای آنکه تشخیص دهید ترموستات مشکل دارد یا خیر می‌توانید یک فنجان را پر از آب کنید و یک دماسنج را درون آن قرار دهید. دما را در یخچال و فریزر خودتان بالا و پایین کنید و فنجان را روی یکی از قفسه‌های یخچال قرار دهید.

درب یخچال را ببندید و اجازه دهید که ۶ ساعت به این حالت بماند. بعد از ۶ ساعت فنجان را بیرون بیاورید. اگر دمای داخل آن با تغییراتی که در ترموستات یخچال ایجاد کرده‌اید مطابقت نداشته باشد، به ‌احتمال ‌زیاد ترموستات مشکل دارد و باید توسط یک تعمیرکار متخصص بررسی شود.

خرابی برد کنترل دما و علت یخ زدن داخل یخچال

بروز هر گونه ایراد و نقص در قطعه برد کنترل دما، باعث ایجاد اختلال در ارسال ولتاژ بی‌وقفه به سیستم سردسازی دستگاه شده و از این رو سرمای فضای داخلی یخچال بیش از حد خواهد شد. به همین ترتیب شاهد یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال و به خصوص یخ زدن میوه‌ها در قسمت جامیوه‌ای دستگاه خواهید شد. این ایراد و نقص در دستگاه نیز که علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک می‌باشد باید توسط تکنسین‌کار چک و بررسی شده و قطعه معیوب تعویض شود.

خرابی برد الکتریکی

اصلی‌ترین قطعه یخچال که عملکرد سایر قطعات را نیز کنترل و نهایی می‌سازد، برد الکتریکی اصلی دستگاه می‌باشد. از این رو اگر برای این قطعه اصلی و حساس یخچال، کوچک‌ترین نقص و یا اختلالی رخ دهد، باعث بروز ایراد در سایر قطعات نیز خواهد شد. در واقع چون تمام سنسورهای یخچال به قطعه برد الکتریکی متصل می‌باشد، این ایراد قطعه باعث افزایش دما و علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک خواهد شد.

خرابی برد و ترموستات ساید بای ساید

آیا دریچه هوای ورودی مسدود شده است؟

برای اطمینان از میزان دمای مناسب، لازم است که به هوا اجازه بدهید که وارد محفظه یخچال و فریزر شود. هوای خنک از خروجی فریزر وارد قسمت یخچال می‌شود و سپس خارج می‌شود. بسته به مدل یخچال ممکن است این دریچه‌های خروجی هوا در مکان‌های مختلفی قرار داشته باشند. در محفظه یخچال ممکن است که این دریچه‌ها مسدود شده باشند یا یخ‌ زده باشند.

  • دریچه هوا را در هر دو قسمت یخچال و فریزر بررسی کنید و مطمئن شوید که مسدود نشده است
  • در صورتی که دریچه مسدود شده باشد باعث می‌شود که جریان هوا کاهش پیدا کند. دما و رطوبت می‌توانند باعث مسدود شدن این دریچه‌ها شوند
  • موادی که به صورت مستقیم در برابر جریان مستقیم هوای خروجی از این دریچه‌ها قرار می‌گیرند ممکن است که منجمد شوند. اقلام حساسی مانند تخم‌مرغ و مایعات را نباید در برابر دریچه‌ها قرار بدهید.
  • آیا یخ‌ساز یخچال روشن است؟

علت یخ زدن مواد در یخچال ، بررسی کنید و ببینید که آیا قسمت یخ‌ساز یخچال روشن است؟ در صورتی که به شلنگ آب متصل نیست آن را خاموش کنید. در صورتی که یخ‌ساز بدون آن که به شلنگ آب وصل باشد روشن بماند ممکن است موارد مانند موارد زیر رخ بدهد:

  • یخ‌ساز به فعالیت خود برای ایجاد یخ ادامه می‌دهد و چون آبی وجود ندارد صدای وزوز ایجاد می‌کند
  • ممکن است بخش یخچال خیلی سرد شود
  • ممکن است که بخش فریزر هم بسیار سرد شود

شما می توانید برای درخواست تعمیر ساید بای ساید خود با شماره ۰۹۱۲۶۲۶۸۳۵۹ تماس بگیرید.

2 نظر

  • سلام
    یخچال فریزر من مدل SR 488
    بالا فریزر پایین یخچال مدتی است که مواد غذایی ومیوه در یخچال یخ میزند دلیلش چی میتونه باشه ؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.