علت باز نشدن درب ماشين لباسشویی +‌راه کارهای رفع آن

علت باز نشدن درب ماشين لباسشویی +‌راه کارهای رفع آن
3.7/5 - (3 امتیاز)

باز نشدن درب ماشین لباسشویی از جمله مشکلاتی است که می تواند برای شما آزاردهنده باشد. این اتفاق به بنا به دلایلی رخ می دهد اما جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد زیرا این مشکل قابل حل شدن است. در این مقاله از آراد سرما گستر علت باز نشدن درب ماشين لباسشویی را بررسی می کنیم با ما همراه باشید.

اگر نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ در تهران دارید با ما در آراد سرماگستر با شماره ۰۹۱۲۴۱۷۰۳۷۸ تماس بگیرید.

علت باز نشدن درب ماشين لباسشویی

در این بخش از مقاله به علت باز نشدن درب ماشين لباسشویی می پردازیم که عبارتنداز:

۱. خرابی قفل درب ماشین لباسشویی

تمامی‌ ماشین های لباسشویی‌ دارای قفل یا میکروسوییچ هستند که وظیفه ی آن بسته نگه داشتن درب دستگاه حین کار کردن است.

زمانی که این قفل کامل بسته نشود، ماشین لباسشویی شروع به کار نخواهد کرد. در برخی از مدل‌ های ماشین لباسشویی، در صورت خرابی قفل، ارور مختص این مشکل نمایش داده می ‌شود.

خرابی قفل درب ماشین لباسشویی

۲. پوسیدگی و خرابی لولای درب ماشین لباسشویی

تمامی ‌ماشین‌ لباسشویی ها قسمت درب متشکل از زبانه و لولا است که برای قفل شدن و چفت شدن درب ماشین لباسشویی به کار می ‌رود. جنس لولا که غالبا از پلاستیک است، سبب چرخش راحت درب می‌ شود. به همین علت خرابی و پوسیدگی لولا می‌ تواند موجب قفل شدن درب ماشین لباسشویی گردد.

بیشتر بخوانید : علت نشت آب از لباسشویی

۳. عدم تخلیه کامل ماشین لباسشویی

از دیگر مواردی که ممکن است موجب باز نشدن درب ماشین لباسشویی شود عدم تخلیه کامل آن می باشد. همانطور که پیش از این به آن اشاره شد قفل شدن درب ماشین لباسشویی پس از روشن شدن آن به جهت تامین ایمنی دستگاه می باشد و تا زمانی که آب ماشین لباسشویی کاملا تخلیه نشده باشد امکان باز کردن درب وجود ندارد. همچنین از اینکه دکمه های شستن و آبکشی کامل را به درستی زده اید اطمینان حاصل کنید.

یکی از مهم ترین قطعات ماشین لباسشویی پمپ تخلیه می باشد که وظیفه ی آن تخلیه آب کثیف ماشین لباسشویی است در صورت خراب شدن این قطعه فقط امکان تعویض وجود دارد جهت تعویض پمپ تخلیه باید از اینکه مشکل ناشی پمپ تخلیه می باشد مطمئن شوید، در صورتی که صدای تخلیه ماشین را نمی شنوید یا آب به صورت کامل تخلیه نمی شود، احتمال اینکه پمپ تخلیه با مشکل روبرو شده باشد بسیار بالا است.

خراب شدن شیر الکتریکی سبب جمع شدن آب درون ماشین لباسشویی می شود، در صورتی که برد فرمان ماشین لباسشویی دستور تخلیه را صادر نکند، یا پروانه پمپ تخلیه شکسته شده باشد عملیات تخلیه به درستی انجام نخواهد شد و در نتیجه ممکن است درب ماشین لباسشویی باز نشود.

عدم تخلیه کامل ماشین لباسشویی

۴.خرابی یا شکستگی دستگیره ماشین لباسشویی

در صورتی که دستگیره درب ماشین لباسشویی‌‌ شل شده باشد، احتمال شکستگی آن وجود دارد. چنانچه درب ماشین لباسشویی باز نمی‌ شود، این مورد را نیز بررسی کنید.

۵. قفل حرارتی ماشین لباسشویی

قفل حرارتی معمولا باید حدود 2 دقیقه بعد از پایان چرخش، درب ماشین لباسشویی را رها کند. وظیفه اصلی قفل حرارتی جلوگیری از گسترش گرما در دستگاه می باشد. پس حتی زمانی که ماشین لباسشویی خاموش است، بلافاصله درب باز نخواهد شد.

در این شرایط ماشین ‌لباسشویی را به مدت حداقل 5 دقیقه خاموش کنید تا قفل آن خنک شده و در نهایت آزاد شود، حالا می‌ توانید درب را باز کنید. برخی اوقات قفل حرارتی گیر خواهد کرد. در این شرایطی ضربه محکم به قسمت زبانه ممکن است موجب آزاد شدن قفل شود.

بیشتر بخوانید : معایب لباسشویی دوو

۶. فعال شدن قفل کودک ماشین لباسشویی

از مواردی که می‌ تواند سبب باز نشدن درب ماشین لباسشویی شود، فعال شدن قفل کودک است. غیر فعال کردن قفل کودک در هر برند متفاوت است برای این کار باید دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی را مطالعه کنید.

۷. گیر کردن لباس های کوتاه بین محفظه و درب

باز نشدن درب ماشین لباسشویی می ‌تواند به علت گیر کردن لباس ها بین درب و محفظه باشد. جهت جلوگیری از این اتفاق مواظب گیر کردن لباس بین درب و محفظه دستگاه باشید.

۸. گرم شدن خیلی زیاد

برخی اوقات گرمای بیش از حد امکان دارد موجب از کار افتادن مدار های موجود در ماشین لباسشویی شود. ممکن است ماشین لباسشویی شما به صورت غیر عادی کند اما فقط درب آن باز نشود، چنانچه مدت زیادی است که از ماشین لباسشویی خود استفاده کرده اید رخ دادن چنین اتفاقی دور از ذهن نیست. از نشانه هایی که باید مواظب آن باشید درب دستگاه است. در صورتی که با لمس درب متوجه شدید که بیش از حد گرم است بهتر است که پیش از استفاده مجدد از دستگاه کمی صبر کنید.

خوشبختانه معمولا گرمای بیش از حد مشکلی است که اگر برای خنک شدن مدت زمانی به دستگاه اختصاص دهید خود را اصلاح می کند. علاوه بر این باید از گرم شدن مداوم دستگاه خودداری نمایید زیرا این امر می تواند سبب آسیب جدی و حتی سوختن مدارهای موجود در ماشین لباسشویی گردد.

گرم شدن خیلی زیاد لباسشویی

 سخن پایانی

در صورتی که با مشکل قفل شدن درب ماشین لباسشویی روبرو شدید جدا از اینکه لباسشویی از هر برندی باشد، موارد ذکر شده از علت های رایج‌ باز نشدن درب ماشین لباسشویی هستند.

چنانچه با انجام این کارها، درب دستگاهنان قفل شده و باز نمی ‌شود باید با یک تکنسین با تجربه در  زمینه تعمیر ماشین لباسشویی تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.